Dag 1: Tilburg-Frankfurt-Saigon-Nha Trang

2019-9-1: 1e reisverslag 2019: We zitten nu in ons appartementje in Nha Trang. We hebben een lange reis (10.000km.) achter de rug en zijn moe. We willen op tijd naar bed, dus wordt dit eerste reisverslag een fotoverslag met korte toelichting.

2019-8-30 (5)

Dit jaar willen we minder vliegen, dus vliegen we niet vanaf Amsterdam, maar vanaf Frankfurt; dat scheelt één vlucht. We reizen per trein van Tilburg naar Frankfurt. Dat betekent dat we een dag eerder moeten vertrekken om zeker op tijd te zijn voor de lange vlucht naar Saigon (Ho Chi Minh city).

2019-8-30 (10)In Frankfurt komen we precies aan op het spoor waar een paar weken geleden een geesteszieke man een vrouw met haar kleine zoontje voor de aankomende trein geduwd heeft; een bloemenzee is hiervan een stille getuige.

2019-8-30 (9)

2019-8-30 (15)We slapen in een goedkoop hotel en bekijken Frankfurt-centrum. De volgende morgen met de metro naar het vliegveld waar het lange wachten begint.2019-8-30 (40)

De lange,  11,5 uur durende, vlucht gaat goed. Het wachten op onze koffers is erg lang; onze koffer is de laatste in een lange rij.2019-09-1 (3)

2019-09-1 (5)

We lopen buitenom van de internationale naar de binnenlandse luchthaven en checken in voor de laatste korte vlucht naar Cam Ranh airport/Nha Trang. Bij de uitgang van dit vliegveld staat een man met een bordje “Johan-Arabella”. Deze man (die helemaal geen Engels spreekt) rijdt ons de laatste 40 km. naar ons bekende appartementje. Dit jaar zitten we helemaal boven op de 5e verdieping.

2019-09-1 (6)Het is half twaalf; hier de hoogste tijd voor lunch. Als we bij Lanterns binnenkomen worden we direct herkend en hartelijk verwelkomt door een serveerster. We kennen haar al meerdere jaren; ze heeft een dochtertje van 3 jaar en nu is ze weer in verwachting van een dochtertje. Hopelijk accepteert haar man 2 dochters, want dit is in Vietnam vaak een reden tot scheiding; iedere man wil/moet hier een zoon.

2019-09-1 (8)Dan naar ons fietsenmannetje Hoa. Hij doet een middagdutje in zijn winkeltje. Zijn ogen gaan open als ik zijn naam roep; hij springt op en omhelst me. Later blijkt (volgens zijn vrouw) dat Hoa bang was dat wij niet meer zouden komen. We zijn inderdaad een week later dan normaal, maar dat komt omdat de scholen voortaan in augustus helemaal gesloten moeten zijn. We huren 2 fietsen voor de 18 dagen dat we hier zijn en krijgen zoals ieder jaar weer 50% korting ( iets meer dan één euro per fiets per dag).

2019-09-1 (9)Bij Viettel kopen we een telefoonkaart. We kunnen nu onze managers en vrienden laten weten dat we aangekomen zijn. Hun nummers staan in deze oude Nokia.

2019-09-1 (12)Bij VinCommerce kopen we ontbrekend servies en bestek, een afwasteiltje en zeep. Plotseling horen we “mr. Johan!”‘ roepen. De stem komt van “onze” My Hanh, een oud L-F-studente. Hanh werkt hier sinds ze 3 jaar geleden ons project met succes heeft verlaten. We zijn trots op haar; ze heeft een vaste baan en een redelijk inkomen. Ze woont met haar dochtertje in bij haar moeder (zonder man). We zeggen haar toe dit jaar bij haar thuis te komen om haar dochtertje te zien.

2019-09-1 (10)Op de weg naar buiten worden we aangesproken door 2 meisjes die ons chocolade snoepjes willen verkopen. We kopen 2 doosjes op voorwaarde dat ik ze op de foto mag zetten. (deze foto zal ik laten afdrukken en ze later geven).

We fietsen langs de ATM pinautomaat en pinnen 2 miljoen Dong; we zijn weer miljonair!

We frissen ons op en fietsen tegen 6 uur naar Senta vegetarisch restaurant. Het is inmiddels donker en het regent. 2019-09-1 (21)Als we binnenkomen worden we verwelkomt door onze 2 managers Thanh en Thuy. Thanh’s dochter Khuong die afgelopen juli 9 dagen bij ons in Nederland is geweest (na 1 jaar au-pair in Frankrijk te zijn geweest) is er ook. Verder zijn er Thuy’s man en Thanh’s vriendin en haar dochter.

2019-09-1 (24)Blij verrast zien we ook Kim Phi; een oud L-F studente welke 7 jaar geleden model heeft gestaan voor het logo van Looking-Forward.

Als we aan het diner zitten komt ook Mizuki binnenlopen. Zij komt direct van het vliegveld vanuit Japan naar dit restaurant om ons weer te ontmoeten. Zij gaat as. woensdag met ons mee als we nieuw geselecteerde leerlingen thuis gaan bezoeken.

We zitten na een dag al weer helemaal in onze rol. Morgen moeten we veel inkopen gaan doen ( manager Thanh overhandigt ons 40 miljoen (1600euro) wat zij heeft opgenomen van de Vietnamese L-F-rekening) en hebben we de eerste ontmoeting met de L-F-leerlingen van de Cao Thang school, hier in Nha Trang.

Dit bericht is geplaatst in Reisverslagen. Bookmark de permalink.